A nins. Toata ziua. A trebuit sa merg sa dau de mancare la catei. Pana acolo e o rampa foarte ciudata, care acum era acoperita de zapada. Ca sa descriu "traseul": inceput relativ lin (rampa maxim 4 grade), apoi urmeaza o curba la dreapta de 90 grade cu rampa brusc de 30 grade, si ca totul sa fie grozav, ureaza o curba in ac de par la stanga, pe o rampa de vreo 45 grade. Piece of cake cand e uscat pentru 4x4, cu altceva trebuie urcat cu a I-a.Pe jos, e bine sa ai plamani buni, ca iti dai sufletul pana ajungi sus.
OK, blochez diferentialul si incep sa urc. Prima parte lejer. A I-a, masina tragea bine. Fac prima curba la dreapta, cand vad un Megane tras de-a latul, iar soferul cu ochi mari cautand solutii; nu mai putea urca si, mai mult, glisa. Deja urcasem pe rampa, oprirea insemnand fie alunecare "la vale", fie patinare. Cu cat ma apropiam de el, observ ca, desi de-a latul, tot aluneca incet, dar sigur.
Il ocolesc prin spate prin sant, normal reducand viteza. Si am ajuns pe ultima portiune a traseului, practic pornind aproape de pe loc. Incerc sa nu turez aiurea, se aprinde becul de VSC si urc ca un melc. Anvelopele all season erau in mod cert depasite de situatie.Imi veneau in minte o groaza de idei :"trebuia sa mai dezumflu rotile!", "ce bine mi-ar fi prins niste lanturi!", etc. Reusesc sa ajung sus. Ma felicit si felicit si masina. In vale aud o bufnitura infundata...
Insa, dupa principiul "ce urca, trebuie sa si coboare", iata ca trebuia sa parcurg traseul si in sens invers. Era clar, pe primele doua portiuni, datorita gravitatiei aveam sa ma confrunt cu o problema serioasa. Cum ma aventurez in panta, masina incepe sa-si iuteasca viteza de coborare. (In gand imi zic "Ce ar fi mers un Downhill Assist Control acum!..."). Franez usurel, ABS-ul intra aproape instantaneu; sunt nevoit sa trag si frana de mana in repriza scurte, dar nu bruste.. Dupa prima curba in ac de par mai mult glisam, si ma apropiam vertiginos de curba a doua, la stanga. Pe peretele de sustinere a pamantului din curba a doua, vad urme de la Megane. Si eu ma apropiam destul de serios catre acelasi deznodamant... Insa , surpriza, masina se opreste, exact "la tzanc"!
Din nou ma felicit si felicit si masina. "Asa da, tata!"
A fost interesant, insa nu m-as mai aventura a doua oara pe traseu fara lanturi sau macar anvelope de iarna. Cum s-a comportata masina? Fara repros, avand in vedere caracterul de soft-roader si echiparea complet necorespunzatore situatiei. Toyota, "two thumbs up!"
OK, blochez diferentialul si incep sa urc. Prima parte lejer. A I-a, masina tragea bine. Fac prima curba la dreapta, cand vad un Megane tras de-a latul, iar soferul cu ochi mari cautand solutii; nu mai putea urca si, mai mult, glisa. Deja urcasem pe rampa, oprirea insemnand fie alunecare "la vale", fie patinare. Cu cat ma apropiam de el, observ ca, desi de-a latul, tot aluneca incet, dar sigur.

Insa, dupa principiul "ce urca, trebuie sa si coboare", iata ca trebuia sa parcurg traseul si in sens invers. Era clar, pe primele doua portiuni, datorita gravitatiei aveam sa ma confrunt cu o problema serioasa. Cum ma aventurez in panta, masina incepe sa-si iuteasca viteza de coborare. (In gand imi zic "Ce ar fi mers un Downhill Assist Control acum!..."). Franez usurel, ABS-ul intra aproape instantaneu; sunt nevoit sa trag si frana de mana in repriza scurte, dar nu bruste.. Dupa prima curba in ac de par mai mult glisam, si ma apropiam vertiginos de curba a doua, la stanga. Pe peretele de sustinere a pamantului din curba a doua, vad urme de la Megane. Si eu ma apropiam destul de serios catre acelasi deznodamant... Insa , surpriza, masina se opreste, exact "la tzanc"!
Din nou ma felicit si felicit si masina. "Asa da, tata!"
A fost interesant, insa nu m-as mai aventura a doua oara pe traseu fara lanturi sau macar anvelope de iarna. Cum s-a comportata masina? Fara repros, avand in vedere caracterul de soft-roader si echiparea complet necorespunzatore situatiei. Toyota, "two thumbs up!"

Comment